Sunday, November 8, 2009

semangat..

semangat aku hari ini.pagi2 dah ke pasar.kalau tak huh..malas aku nak kuar rumah pepagi.agaknya aku rasa hepi sbb akhirnya aku dah start kelas dan tadi mlm bukan main rancak menari twist ngan cikgu Tini .lagipun tekak aku ni nak makan saja..

kat pasar aku tercangak cangak sbb tak tahu nak beli apa.biol aku rasa.aku tahu beli ayam saja.tapi hari ni aku tak mau tgk ayam.berdiri kat gerai daging,dan tengok org membeli daging,tapi aku fikir aku sorang je mkn, tak berbaloi, lagipun aku nak msk apa ngan daging..

Jumpe kawan ku si Muzi..kami ronda dr satu tempat ke satu tempat.konon mcm pandai je pilih ikan.dari ikn bawal,terubuk ,ikan merah,patin,kembong,jenahak,kerapu dan sikap.pegang dan letak..nak msk aper ye..aku tya muzi dan muzi tanya aku balik..hahha..kemudian pegang ketam.tapi aku tak tahu ada byk isi ke tidak sbb muzi dok tya.mcm2 alasan pulak bila tak jadi beli ikan2 tu.last2 kami beli sotong..senang sikit nak msk kot.aku tengok dia beli telor dan timun.aku..cehwah beli sayur bayam,udang dan santan. dlm kepala buat syur lemak,sambal sotong,telor dadar..mesti sedap..

sblm balik umah,singgah gerai nasi lemak.kuih pun byk,macam nak beli sume, tapi jgn tamak ye, nasi lemak dua,kuih singgit dan megi yg ank2 kirim.

habis mendobi,budak2 dah minta mkn.so aku dgn semangat memasak dibantu ank2 aku membersih sayurje.dah siap,tinggal nak msk lemak sayur. tp entah mcm mana santan yg aku beli tadi dah takde.mungkin tertinggal kot..hampeh betul.aku punya semangat yg tinggi hari ini,tp pudar tiba2 sbb takde santan.habis aku geledah petiais,kot2 ada santan kotak.hampa,aku teringat aku dah buang saki baki santan kotak termasuk kelapa parut mlm tadi.yg jumpe ikan masin sepat yg aku dapat masa balik kg bulan jun dulu.boleh mkn lagi nih..dan penambah selera dgn lemak bayam.

oleh kerana lemak bayam kesukaan king aku,maka dgn berat hati king pergi kedai cari santan..perli2 lagi..tadi aku yg beria2 mau msk walau king ajak mkn kat luar.
king balik bawa santan dan aiskrim serta air coke. alas perut katanya.ni aku lemah ni,aiskrim ke nasi nak mkn ni..

akhirnya,dapat juga aku hidangkan makan t/hari hari ini dgn bangganya.

9 comments:

Kay said...

hari nih masak sambal sardin dlm tin tuh letak daun limau purut, kobis campur taugeh masak lemak letak udang basah, ikan cencaru sumbat sambal kelapa digoreng jer.. ulam raja & pegaga.
alhamdulillah, kenyang!
(^_^)

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

huhuhu...wa cume msk air+megi..

mamai said...

rugi dua ringgit

A.K.U.D.O said...

kay:
mmg kenyang dan sedap tu.

pentoi:
hahaha..meh dtg umah makan lauk simple.

mamai:
untung pe

Unknown said...

tak ajak orang bujang ni datang makan..lapooo

patungcendana said...

hehehe...siapa kata jadi D.O tak mencabar kan.....jom karaoke!!!!!!

A.K.U.D.O said...

beruwang:
sila sila jemput dtg..heheh

patung :
jom..

Ena said...

Salam Kenal..

Puas hati je klu dpt bg keluarga makan ngan air tangan sendiri kan!!

Anonymous said...

ekekekkke

makan kicap n telor dadar pon mantap kak mcm aku ni...hauhauahuah