Monday, September 28, 2009

teruja

selamat hari raya maaf zahir batin
nak cerita xtvt raya , mcm dah basi... tapi saja nak tulis sebagai kenangan dan bacaan anak aku yg membaca blog aku..
jumaat last day keje, sgt busy dan serabut akal aku dgn keadaan dlm opis.aper nak kata hya aku satu2nya muslim yg nak beraya, yg lain tu buat2 tak faham. melaun si japang2 tu masa tulah nak audit..t/hari aku memboloskan diri mencari tudung tp alasan nak pam petrol, tapi masuk balik opis sbb tak sedap hati..tapi aku berjaya juga melepaskan diri sedikit awal bila king n hero2 aku dah buat bising kat luar opis...

aku drive sendiri balik kg, tp dieskot gak oleh king dgn Peugeot nyer tu. hampeh..dah tiba area kg dia, tingallah aku sengsorang kat jln yg sunyi tu.

aku D.O menyumbang tenaga dan kemahiran yg tak seberapa memasak rendang ayam ,serunding daging dan sambal goreng setelah bertungkus lumus ke pasar mencari bahan masak..
namun masih fail..menyanyam ketupat dan bikin lodeh..

mlm raya, hah.. tak menyempat2 org kg ni dtg umah nak bertakbir. kelam kabut kami ni org dapur nak hidang makan dan mengemas kerna baru je lepas berbuke...
kat luar budak2 dan bapak budak dah bermain bunga api dan mercun..ohh meriah222 .


ni pagi raya..

kalut aku bila king & hero nak berbaju melayu dan bersampin.mujur tak bertanjak..
terkecik hati bila ada org marah2
sayu bila bab bersalaman. Ampun maaf king, mummy, kakak,abg , adik dan ank2 juga ank2 buah.
gembira bila bab2 makan ,
senyum senyum berphoto posing bagai nak rak... dan berjalan raya.

aper yg teruja?
bila buat pertama kali nak melawat sedara kat chabau..
aku org first berbaju dan bersolek. depa tya awat la??..aku jwb "excited nak jumpa en bakar".
sapa tu? ...
dah 10taun aku dengar cerita, tp tak pernah jumpa.
heran gak aku tgk depa bertangisan bila dah jumpa terutama kak nom...kata kak nom..byk cerita ngan en bakar tu...
dapatla aku berkenalan ngan en bakar, dan tua pun dia..
yang best, aku plan nak g toilet, tapi kat dapur aku tgk mummy, ct dan kokteh menjamu selera tanpa dijemput lagi aku rasa.
so aku tanpa malu join sekali. sedap wooo..kari ayam kampung, bertambah tambah aku mkn.
king join gak sepinggan ngan aku, so aku control nak mkn petai, lepas king bangun aku try mkn petai mentah..erk..tak jalan.
bila dah kenyang, aku g depan, isk..lupa nak ajak kak nom dan kak milah masa mkn tadi, sorilah yer..korang mkn kuih raye je. sapa suruh duduk depan.buatla tak malu g dapur org..

excited 2..
g beraya umah kak yah..umah tradisional melaka. pasir putih halus, bertangga dan berserambi.aku tawaf sampai umah atas.siap berposing posing kat situ.
aku suke dgr bila dia berceloteh..heheh..
tp kali ni aku nampak dia mcm tak sihat. kalau tak dia mesti bagi sagon. sedap...
bila nak balik, dia tye aku ank dara saper..mmm... king..tlg jawab...

hehhe..

No comments: